Els alumnes que han fet enguany les proves d'accés a la universitat han obtingut una mitjana de 4,7 en l'examen de matemàtiques, la nota més baixa comparada amb la resta d'assignatures de les quals s'examinaven. Aquest suspens reforça la idea comuna que les matemàtiques són la bête noire de molts estudiants. Però també representen una disciplina atractiva que desperta vocacions i crea espais de creativitat i llibertat intel·lectuals. «Les matemàtiques no només tenen la veritat, sinó la bellesa suprema» deia el filòsof Bertrand Russell. Són la base de la gran societat tecnològica en què vivim, i tenen un llenguatge propi i diferent que és part de la ciència i la cultura des de l'origen de les societats humanes. Però, són realment tan difícils, les matemàtiques? Quina és la imatge social del matemàtic? Ens ensenyen bé les matemàtiques a l'escola? Totes aquestes preguntes afloren de tant en tant en els mitjans de comunicació. Més enllà de l'actualitat més immediata, en aquest diàleg, tres matemàtics que exerceixen com a professors a la Facultat de Matemàtiques de la Universitat de Barcelona reflexionen sobre el món d'aquesta disciplina i el paper que assumeix en la cultura i en la vida quotidianes responen a les qüestions: Són difícils, les matemàtiques?; El llenguatge formal; Com estructuren la ment; Sense matemàtiques no hi ha ciència; A la vida quotidiana; Jocs i càlculs; De l'art i la bellesa; El futur.
Article complet publicat a La Universitat.
lunes, 12 de noviembre de 2007
Diàleg amb Pilar Bayer Isant, Josep Pla Carrera i i Anton Aubanell Pou: "La incògnita de les matemàtiques"
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario